Dřina je fajn, ale co umění odpočívat?

vlcsnap-2021-02-08-17h58m13s038Cvičení, sport nebo zkrátka pohyb je a vždy byl něčím, co nás spojuje a chrání naše zdraví. V dnešní době bychom mohli říci, že chrání především náš zdravý rozum. Asi už jsi v poslední době slyšel (možná i pocítil), že bez pravidelného pohybu, by se dotyčný člověk zbláznil.

Ano, skutečně pohyb přináší úlevu od stresu srovnatelnou s účinky antidepresiv.

A přesto... i pohyb je stres. Obzvlášť, pokud chceme posunout hranice toho, co naše tělo vydrží, musíme mu stres způsobit. Je sice pravda, že se jedná o tzv. hormetický stres neboli eustress (co tě nezabije, to tě posílí), ale i dobrý stres je pro tělo zátěž.

Kam tím mířím? K regeneraci...

Kombinace tréninku, jenž nás posouvá, a psychické zátěže, kterou každodenní život přináší, nás může někdy poslat opačným směrem, než bychom chtěli. Přílišné vyčerpání a zranění jsou pak určitě reálným rizikem... nicméně jsou tu i další, málo očekávaná rizika.

Bside_produkt_1734_1080x1080Skvělým důkazem je směr, kterým se ubírá příprava vrcholových sportovců. Jelikož samotný trénink je už nemá tolik kam posouvat, zaměřují se trenéři, koučové a lifestyle konzultanti víc na dobu mimo trénink. Snaží se optimalizovat spánek a cirkadiánní rytmy, zmírnit dopad jet lagu (= dopad na organismus, když se přesouváme přes časová pásma) či zlepšit vztahy v týmu i v rodinách sportovců.

Jinými slovy, snaží se minimalizovat stres mimo trénink, aby jejich svěřenci unesli více zátěže v tréninku. Pokud je regenerace efektivní, dostanou z tréninku maximum. Tělo se skvěle adaptuje, výkon narůstá a stejně tak narůstá sebevědomí. Nálada je dobrá, obavy a pochybnosti mizí. Možná si říkáš: Vždyť já jen běhám, skáču přes švihadlo a k tomu dělám pár sklapovaček!

Ale ten obrovský počet výskoků a dopadů na nohy, to není úplně malá zátěž. Lýtkové svaly a jejich úpony dostávají pořádně zabrat. Ať už si to připouštíš, nebo ne, máš s těmi vrcholovými sportovci něco společného.

I tvůj pracovní výkon, rodinné vztahy i trénink může těžit z optimální regenerace či lepšího zvládání stresu. To je ale téměř nemožné, pokud nejsou tvé minerály v rovnováze.


221-2Hořčík neboli magnesium:

je bezpochyby nejvíce deficitním minerálem v rozvinutých zemích a jeho pravidelný přísun je pro naši nervovou soustavu naprosto zásadní.

Bez něj nejsme schopni odpočívat, dobře spát a být psychicky v klidu. Lidé, kteří jeho nedostatkem trpí mají běžně příznaky, jako je podrážděnost, úzkost, vyčerpání, svalové tiky, křeče, zvýšený tlak, zvýšené svalové napětí a málo hlubokého spánku.

Vzhledem k tomu, v jakých potravinách se tento minerál vyskytuje, není lehké jeho hladinu udržovat a suplementace je pro spoustu lidí zásadní. Existují však další látky, které je mohou jeho účinek prohloubit.

K těm patří L-theanin blokující vazby stresových neurotransmiterů a bioaktivní vitamin B6, který pomáhá vstřebávání horčíku do těla a snižuje systémový zánět. Tato synergická kombinace látek umožňuje tělu přejít z módu tréninkové či pracovní aktivace do módu regenerace. Ta je pak díky prohloubení spánku, lepšímu využití krevního cukru nebo blokaci stresových procesů v mozku mnohem efektivnější.

Tvá kapacita zvládání stresu je tak daleko vyšší a můžeš si více užívat oněch hormetických, tedy posilujících aktivit a být ještě lepší, než dřív. Klikni na obrázek a dozvíš se více:

Carousel BSIDE 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení