Testování VO2max - Švihadlo vs. Běh

Na začátku roku jsme dostali nápad s naším kondičním a silovým koučem Janem Musilem vymyslet výkonnostní - zátěžový test pro švihadlo. Abychom zjistili, jestli by takový test mohl být platný (validní), museli jsme otestovat, jak náročné/intenzivní je skákání přes švihadlo v porovnání s během. Ve světě jsme nemohli najít jedinou studii či článek, který by se zabýval touto problematikou. Způsobem, kterým bychom potřebovali. A proto jsme si museli testování pošéfovat sami... tím se odstartoval náš společný “výzkum” společně s 5 sportovci, Šviháky.

Běh vs skákání přes švihadlo, testování VO2max, intenzita zátěže a další, článek Švihej.cz

Co jsme testovali?

Testovali jsme parametr VO2max, neboli maximální spotřebu kyslíku při zátěžovém testu spiroergometrie (zjišťování odezvy organismu na zátěž), kdy se sleduje funkce plic (plicní ventilace) a srdeční frekvence. První problém který bylo třeba vyřešit byla limitace testovacích zařízení které ještě donedávna byly pouze “drátové”, s přívodní trubicí k masce. V takovém případě by byl test na švihadle prakticky neproveditelný. Naštěstí doba jde rychle dopředu a díky modernímu přístroji VO2 Master, který je bezdrátový, jsme mohli zátěžový test s analýzou ventilace/dýchání provést i na švihadle. Testování nám umožnilo skvělé ostravské fitko Colliery Crossfit.

Testování skákání přes švihadlo vs běh, co je intenzivnější, měření VO2max

Průběh testu na švihadle

Když už jsme měli všechny laboratorní podmínky otestovat, bylo třeba vymyslet podobu zátěžového testu pro švihadlo. Abychom organismus dostatečně zatížili a mohli ho přivést na své maximum, test musel trvat alespoň 10 min. Kdo skáče přes švihadlo, tak ví, že 10 min je moc dlouhá doba, hlavně pokud intenzitu v rámci testu chceme stupňovat (postupně zvyšovat rychlost). Test jsme nakonec namysleli na 8 min zapracování, které se skládalo z 30 sekundového intervalu skákání prostřídaného cvikem s vlastní váhou (klik, výpad, dřep), kdy se intenzita postupně zvyšovala na nějakých 80% úsilí na konci této “rozcvičky”. Okamžitě po skončení 8 min zapracování, začal testovaný člověk 3 min ALL OUT interval (na 100%, absolutní chlív, zničit se na maximum). Celý tento proces byl monitorován.

První kolo testování, ve kterém jsme se snažili v rámci 3 min ALL OUT testu na švihadle hlavně o co největší počet přeskoků, jsme nebyli spokojeni s výsledky dosažených VO2max. Proto jsme v druhém kole testování změnili záměr udělat co nejvíce přeskoků.

Nově jsme nastavili všechny účastníky testu na to, aby ze sebe vydali 100% (ALL OUT) a nemysleli na to, že udělají technickou chybu. Pomohlo nám to? Čti dál anebo se podívej na našlapané video z celého testováníSmajlík

Testování na běhacím páse (běhátku)

Další test, který testovaní Šviháci museli absolvovat byl zátěžový test stupňovaný do maxima na běžeckém páse. Tento test je považován za ZLATÝ STANDARD v určování VO2max a proto jsme ho zvolili pro porovnání našich výsledků.

Běh vs skákání přes švihadlo, step test, test na běhacím páse, švihej.cz

Výsledek

Na konci druhého kola testování na švihadle jsem si osobně (Tom) oddechl, protože jsem už od začátku tvrdil, že švihadlo dokáže vyvolat stejnou odezvu (je stejně intenzivní) jako běh.

Na tabulce níže můžeš vidět, že z pěti probandů (testovaných) dosáhli čtyři vyššího VO2max na běhátku a 1 na švihadle. Rozdíly však byly maximálně do 10%, v průměru pak 6,16% vyššího VO2max u běhu. Pro znalé, kteří čtou tento článek, se díky vysokému korelačnímu koeficientu (0,906) mezi hodnotami VO2max běh vs. švihadlo, můžeme říct, že zátěžový test na švihadle je spolehlivým prediktorem pro určení VO2max oproti zlatému standardu = běh.

Tabulka výsledků Běh vs. skákání přes švihadlo

Švihák

Běhátko - Zlatý Standart

Švihadlo - zátěžový test

Rozdíl

VO2 ml/kg/min

Maximální Tep. Frekvence

VO2 ml/kg/min

Maximální Tep. Frekvence

Švihák 1

53,1

207

54,1

203

-1,88

Švihák 2

52,9

199

49,3

205

7,3

Švihák 3

64,2

186

58

205

10,68

Švihák 4

62,5

192

57,5

nenaměřeno

8,69

Švihák 5

65

198

61,3

191

6,03

Průměrný rozdíl

o 6,16% vyšší VO2max na běhátku

 

Limitace

Nakonec je nutno zmínit i limitace našeho testování. Otázky, které testování přineslo a další cesty, či scénáře, které by bylo třeba příště otestovat. Pokud bychom měli větší rozpočet, tak by bylo ideální otestovat větší počet probandů, ideálně pak 30-50.

Během tohoto několika měsíčního testování jsme absolvovali několik konzultací s řadou odborníků na fyziologii a samotné zátěžové testování. Na povrch vyplynula jedna zajímavá otázka, kterou by bylo do budoucna vhodno prověřit. Jaké je samotné zapojení svalů při běhu a při skákání přes švihadlo? Moderní monitory (např. Moxy monitor) by byly schopny ukázat jak moc se zapojují klíčové svalové partie jako jsou záda, zadní a přední stehna či paže. Toto porovnání by nám poodhalilo, jestli se tyto aktivity vůbec dají srovnat, je totiž možné, že skákání přes švihadlo nevyžaduje tak velké zapojení svalů - což může vyústit v menší poptávku těla po kyslíku = menší naměřené VO2max.

Na závěr bychom rádi podotkli, že toto testování je vhodné pouze pro pokročilé šviháky - lidi co už mají zkušenost a odšvihané objemy tréninků. Testování nám mnohé zodpovědělo, ale jak vidíš, tak i nové otázky přineslo. A ty si zodpovíme někdy příště kisspng-emoji-emoticon-fire-text-messaging-sms-frie-5ac826164e5db6.943114891523066390321

Proměny Šviháků, když skákali přes švihadlo. Hubnutí a švihadlo. Příběhy.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení